social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

مدیرکل

بيشتر

چهارشنبه1402/2/13

08:42:5

183

برخورد با واحدهای تولیدی متخلف استان اصفهان در راستای تحقق شعار سال 1402

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اصفهان، علی مالکی سرپرست این اداره کل اعلام کرد سازمان ملی استاندارد و به تبع آن ادارات کل استانی با توجه به نام‌گذاری سال 1402 خود را متعهد به تلاش برای تحقق رشد تولید می‌دانند.
طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تولید محصول مشمول استاندارد اجباری بدون داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران جرم محسوب شده و متخلفین به مجازات‌های مقرر در قانون از جمله حبس محکوم خواهند شد. بدیهی است تولید محصول با کیفیت و رعایت معیارهای استاندارد و پایش آن هزینه‌هایی دربر دارد. برخی واحدهای تولیدی بدون داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد و در نتیجه با عدم رعایت معیارهایی که سلامت و ایمنی جامعه را به مخاطره می‌اندازد اقدام به تولید محصول بی‌کیفیت، ولی گاهی ارزانتر از محصول کیفی می‌نمایند. این موضوع باعث لطمه خوردن به واحدهای تولید کننده محصول با کیفیت می‌شود و واحدهایی که محصول کیفی تولید می‌کنند همواره مطالبه‌گر برخورد با واحدهای نقض کننده استاندارد بوده و هستند. سرپرست اداره کل استاندارد اصفهان با بیان مطالب فوق گفت در راستای حمایت از تولید کننده و رشد تولید این اداره کل برخورد با واحدهای متخلف را با جدیت هرچه بیشتر در دستور کار قرار داده است. وی ادامه داد ظرفیت‌های قانونی مناسبی در این زمینه وجود دارد. کارشناسان استاندارد در انجام وظایف قانونی خود به عنوان ضابط دادگستری محسوب شده و در صورت بروز تخلف می‌توانند وفق مقررات برای جلوگیری از زیان جانی و مالی به مردم کالای فاقد کاربرد علامت استاندارد را در کلیه مراکز تمرکز، توزیع و فروش توقیف کنند و به منظور جلوگیری از ادامه تولید این فراورده‌ها ابزار، ماشین آلات و وسایل تولیدی را لاک و مهر(پلمپ) نمایند. سیاست اداره کل استاندارد استان اصفهان این است که واحدهایی که لاک و مهر می‌شوند تا رفع نقص کامل و اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد مجاز به تولید نباشند و در صورت عدم توجه به مرجع قضایی معرفی شوند.
علی مالکی در پایان از همکاری و حمایت استاندار و معاونان ایشان و همچنین دادستان اصفهان در راستای اجرای قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد در استان تشکر و قدردانی کرد و گفت شورای استاندارد استان مورخ 30 فروردین 1402 مصوبات خوبی در راستای رعایت حقوق شهروندان داشت که پیگیر اجرای این مصوبات هستیم. کلیه شهروندان می‌توانند موارد نقض رعایت استاندارد اجباری را از طریق شماره تلفن 1517 اطلاع دهند تا موضوع بررسی شده و در صورت احراز تخلف برخورد قانونی لازم صورت پذیرد.